Block Watnes digitale transformasjon startet med tjenestedesign

Sammen med
Block Watne
Grafisk illustrasjon av prosjektet
Drømme, velge, vente, eie: Block Watne har gått fra å kun være opptatt av hus, til å organisere hele driften rundt huskjøpernes reise frem til ny bolig.

– Kun gjennom å være sammen med kundene selv, kan vi forstå deres behov godt nok, forteller designer i Halogen, Anne Zanussi, som har jobbet med boligbyggeselskapet Block Watne i flere år.

Møter med ni forskjellige typer kunder, resulterte i en visuell fremstilling av kundereisen. Alle stegene boligkjøperne går gjennom i prosessen frem mot egen bolig, gjorde det mulig å se hvordan kundetilfredsheten utviklet seg i løpet av kjøpsprosessen. 

– Dermed kunne vi zoome inn og jobbe med å løfte opplevelsen akkurat der det trengtes, sier Zanussi.

Mannlig ansatt skriver med tusj på tavle i møterom
Designer Anne Zanussi har tilbragt mange timer på Block Watnes byggeplasser. Foto: Halogen

Oppsummerte prosessen i fire ord

Drømme, velge, vente, eie. Disse fire ordene beskriver fasene alle huskjøpere går gjennom. De fire fasene ble knagger vi kunne henge resten av arbeidet på, sier Anne Zanussi.

Ett år etter lanseringen av både konseptet «drømme – velge – vente – eie», ny nettside samt flere andre tiltak, var effekten klar: Antall leads hadde økt, nedlasting av prospekt fra nettsiden var mangedoblet, kundetilfredsheten forbedret og salget hadde økt betydelig.

Digital transformasjon løfter kundeopplevelsen og effektiviserer byggearbeidet

Block Watne og Halogen utviklet de nye digitale tjenestene Min side for huskjøpere, og Min byggeplass for håndverkerne som bygger huset.

Håndverkerne legger inn informasjon fortløpende, og fordi de to løsningene snakker sammen, er huskjøperne oppdatert på informasjon om sitt prosjekt. Håndverkerne bruker også Min byggeplass til å gjennomgå obligatoriske sjekklister og rutiner.

«Byggelederens jobb går raskere, og informasjonen kommer rett inn i vårt system. I tillegg samler vi data vi kan søke i og bruke i evalueringer. Tidligere hadde vi i scannede papirer det ikke gikk an å søke i».
Mannlig ansatt skriver med tusj på tavle i møterom
Designer Anne Zanussi har tilbragt mange timer på Block Watnes byggeplasser. Foto: Halogen

Bjørnar Tretterud, markedsdirektør i Obos Block Watne, forteller videre at løsningen gjør rapporteringen fryktelig mye enklere.

«Vår investeringer i digitalisering har gitt gode gode gevinster og viktige effekter for kunder og organisasjonen».
Mannlig ansatt skriver med tusj på tavle i møterom
Designer Anne Zanussi har tilbragt mange timer på Block Watnes byggeplasser. Foto: Halogen
Har du lyst til å vite mer? Ta kontakt!
Cathrine Lundem Stegavik
Prosjektutvikler
+47 905 11 905cs@halogen.no