– Kun gjennom å være sammen med kundene selv, kan vi forstå deres behov godt nok, forteller designer i Halogen, Anne Zanussi, som har jobbet med boligbyggeselskapet Block Watne i flere år.
Møter med ni forskjellige typer kunder, resulterte i en visuell fremstilling av kundereisen. Alle stegene boligkjøperne går gjennom i prosessen frem mot egen bolig, gjorde det mulig å se hvordan kundetilfredsheten utviklet seg i løpet av kjøpsprosessen.
– Dermed kunne vi zoome inn og jobbe med å løfte opplevelsen akkurat der det trengtes, sier Zanussi.
Drømme, velge, vente, eie. Disse fire ordene beskriver fasene alle huskjøpere går gjennom. De fire fasene ble knagger vi kunne henge resten av arbeidet på, sier Anne Zanussi.
Ett år etter lanseringen av både konseptet «drømme – velge – vente – eie», ny nettside samt flere andre tiltak, var effekten klar: Antall leads hadde økt, nedlasting av prospekt fra nettsiden var mangedoblet, kundetilfredsheten forbedret og salget hadde økt betydelig.
Block Watne og Halogen utviklet de nye digitale tjenestene Min side for huskjøpere, og Min byggeplass for håndverkerne som bygger huset.
Håndverkerne legger inn informasjon fortløpende, og fordi de to løsningene snakker sammen, er huskjøperne oppdatert på informasjon om sitt prosjekt. Håndverkerne bruker også Min byggeplass til å gjennomgå obligatoriske sjekklister og rutiner.
«Byggelederens jobb går raskere, og informasjonen kommer rett inn i vårt system. I tillegg samler vi data vi kan søke i og bruke i evalueringer. Tidligere hadde vi i scannede papirer det ikke gikk an å søke i».
Bjørnar Tretterud, markedsdirektør i Obos Block Watne, forteller videre at løsningen gjør rapporteringen fryktelig mye enklere.
«Vår investeringer i digitalisering har gitt gode gode gevinster og viktige effekter for kunder og organisasjonen».