I 2023 jobbet Halogen og Oslo Economics sammen med Statsforvalterens fellestjenester (STAF) for å finne løsninger med utgangspunkt i følgende problemstillinger
Ved å se klagesaksbehandlingen fra brukerens perspektiv ser vi at utfordringene er store for dem det gjelder og at det er et stort potensial i å gjøre tjenesten mer sammenhengende. Vi har funnet et mangefasettert utfordringsbilde og mange involverte aktører som må endre noe på måten de jobber.
Vi foreslår en visjon å strekke seg mot, og konkrete løsninger på både kort og lang sikt.
Løsningsforslagene handler blant annet om å
“Vi har fått mer kunnskap om hva som er utfordringene og at vi ikke nødvendigvis visste alt like godt. Vi har fått en bredere forståelse og dermed en større mulighet til å gjøre noe med årsakene til problemene”.
Michael Baumann, avdelingsdirektør i STAF og leder for prosjektet
Prosjektet er finansiert gjennom Stimulab-ordningen. Prosjektgruppa har vært bredt sammensatt og kommuner, statsforvalterembeter, systemleverandører, Digisos-teamet, Digitaliseringsdirektoratet, Arkivverket og KS har vært involvert.
STAF vil følge opp arbeidet videre i 2024 med mål om få til konkrete løsninger som også kan overføres til andre typer sammenhengende tjenester mellom stat og kommune. For å lykkes blir det viktig å fortsette den brede involveringen av de ulike aktørene.
“Dette prosjektet har for alvor åpnet opp øynene mine for hvor kostbart mangelen på standardisering av prosesser og digital infrastruktur er for innbyggerne og forvaltningen”
Bente Skipenes Meen, designer og studioleder