Nasjonalmuseet har i løpet av de siste årene gjennomført en stor samlokalisering. Fire museer er slått sammen til ett, og presenterer en helhetlig opplevelse av det ypperste innen norsk arkitektur, design, samtidskunst og kunsthistorisk samling.
I denne prosessen ble Halogen involvert for å kartlegge mulighetsrommet for en ny publikumsreise, altså opplevelsen av brukervennlighet for museumsbesøkende. I utgangspunktet var det først og fremst den digitale opplevelsen - altså museets digitale flater - vi fokuserte på. Senere ble oppdraget imidlertid utvidet til å innbefatte den fysiske publikumsreisen også.
Prosjektet ble gjennomført parallelt med andre prosesser tilknyttet flyttingen. Vi samarbeidet blant annet tett både med prosjekt for utstillingsdesign og prosjektet for ny profil og merkevare, som stilte krav til effektiv koordinasjon og prosjektledelse.
Halogen leverte et konsept som fokuserte på hvilke aspekter som var det viktigste for at museumsbesøkende skulle ha en god opplevelse. Ved å sette hver enkelt publikummer i sentrum, ga vi konkrete tiltak og eksempler på elementer som ville løfte publikumsreisen i det nye museet.
Konseptet er etter prosjektets avslutning blitt trukket frem som et viktig ressursgrunnlag for Nasjonalmuseet og deres videre arbeid med å forbedre museumsopplevelsen for sitt publikum.